torsdag 3 juni 2010

Råd för Pelargoner

Tänkte dela med mig av lite tips som jag fick med från Rockdala, där jag beställt sticklingar.
*De nyplanterade sticklingarna ska stå ljust, men ej i direkt solljus.
*Vattna lätt i början, mer vartefter. Detta för att sticklingen inte ska stå i våt och kall jord, då detta kan ge svampsjukdomar.
*Plocka bort ALLA knoppar de första 4-8 veckorna för att inte ta kraft från plantan. (Jag har aldrig gjort detta, för jag blir så glad när de väl blommar, men jag kanske ska prova nu).
*De flesta Pelargonsorter blir finast om man nyper av toppen 1-2 gånger. Då grenar sig plantan och ger de vackraste plantorna. (Jag har aldrig provat detta heller, men ska nog göra det).
*Plantera om till större kruka när krukan är full med rötter.
*Pelargoner älskar sol och värme! 

Återkommer med fler råd och tips och har du tips så lämna mer än gärna de här!

/Ella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar